A Seat at the table

Saman Amini & Black Sheep Can Fly

A Seat at the Table is een pijnlijk, actueel, confronterend en ontroerend verhaal gebaseerd op eigen ervaringen met alledaags racisme en uitsluiting. Ervaringen soms zo absurd dat het lachwekkend is.

Saman Amini en consorten komen terug met dit confronterende stuk over alledaagse uitsluiting en racisme. Voor Oerol 2017 maakte hij samen met Nima Mohaghegh en de acteurs Werner Kolf, Yannick Jozefzoon, Ward Kerremans en Arie de Mol de voorstelling A Seat at the Table, een pijnlijk, actueel, confronterend en ontroerend verhaal gebaseerd op hun eigen ervaringen met alledaags racisme en uitsluiting. Ervaringen soms zo absurd dat het lachwekkend is.

Het sluipende en vaak onbewuste racisme, goedbedoeld of niet, zorgt ervoor dat er continu onderscheid wordt gemaakt op basis van uiterlijk en dat er keer op keer op keer wordt benadrukt dat je anders bent. Dat leidt ertoe dat iemand die hier geboren is zich nooit (volledig) kan wortelen.
Onder de vloer, tussen de steunpilaren van strandtent De Branding op Terschelling, werd de productie 20 keer gespeeld voor in totaal 4.000 bezoekers. Pers en publiek waren onder de indruk.

Credits

concept Saman Amini, Nima Mohaghegh tekst Saman Amini, Nima Mohaghegh i.s.m. Ward Kerremans, Werner Kolf, Yannick Jozefzoon regie, muziek Saman Amini spel Saman Amini, Ward Kerremans, Leandro Ceder, Anton de Bies eindregie Arie de Mol dramaturgie Nima Mohaghegh coach Jeroen de Man scenography, licht Alaa Minawi lostuums Dymph Boss met dank aan Martin Verheesen, Ellen Blom, Andreas Fleischmann, Maze de Boer, st. Melanie, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunsten.

In de pers

“A Seat at theTable’ neemt het publiek moeiteloos mee in een complex onderwerp maar verraadt de ernst van het thema nooit. Als Kwame/Ceder aan het slot voor de woning staat die hij gedurende de voorstelling eigenhandig gebouwd heeft (slim ontwerp van scenograaf Alaa Minawi) voelt dat nog altijd als een wankel fort in een vijandige wereld.”
De Groene Amsterdammer

“De spelers maken theater op zijn krachtigst en kwetsbaarst: als gedeelde ruimte om hun eigen en elkaars pijn te onderzoeken, woede te kanaliseren, angsten uit te spreken en voorstellen te doen. Het publiek wordt opgehitst en weer snoeihard op haar plek gezet. Het levert uiterst urgent en belangrijk theater op.”
Het Parool

“A Seat at the Table geeft de toeschouwer, die veelal wit is, een boel om nog lang over na te denken. De kracht van deze voorstelling zit niet alleen in de confronterende verhalen, maar ook in de beeldende details, de veelheid van overwegingen en emoties, de rauwe liedjes van Amini en het gloedvolle, uitstekende acteren.”
Het NRC

Voor de theaters

Download hier het materiaal van deze voorstelling.

Recente berichten

"
"
"
"