Een zwangere vrouw staat op Centraal Station. Haar telefoon gaat. Slecht nieuws. Uit de testuitslagen is gebleken dat het kindje dat in haar groeit een onoverkomelijke afwijking heeft. Dan zakt ze keihard door de roze wolk en belandt samen met haar man in een surrealistische tussenwereld. Daar start hun zoektocht naar een antwoord op een onmogelijk dilemma: in welke wereld is hun kindje beter af, die van de levenden of van de doden?
Deze wonderlijke wereld, geschapen door magische poppen, livemuziek, stop-motion animatie en klei, laat de aanstaande ouders te rade gaan bij zichzelf. Een parade van kafkaëske personages, prognoses en meningen trekt aan hen voorbij. De echoscopist verklaart, de arts voert de druk op, God en de wereld leggen hen het vuur na aan de schenen. Ze gaan in gesprek met hun ongeboren kindje en de Tijd die zich afvraagt ‘of ze het al weten’. Tot de uiteindelijke keuze volgt. Een keuze uit liefde.
Marlyn Coetsier: “Puurder theater dan dit kan je niet maken; het gaat over leven en dood, over wie je bent als mens en welke keuzes je maakt. De mooiste en heftigste inspiratiebron in het leven.”
Over annuleren van de voorstelling:
“Deze voorstelling is een metafoor voor zichzelf geworden: Zoveel als de ouders van hun ongeboren kindje houden, zo veel hou zo veel ik van deze voorstelling, maar niet ten koste van alles, niet half of een beetje, en het is daarom dat ik / wij nu zeggen; we doen het niet” – Marlyn Coetsier
CREDITS
concept Tg. Winterberg regie Silvia Andringa, Rob Vriens tekst Heleen Verburg spel Lennart Monaster spel, vormgeving poppen Marlyn Coetsier vormgeving Jolanda Lanslots videotechniek Gertjan Biasino muziek Nineyards Audio kostuums Regina Rorije techniek Joram van Vliet Staalwerk Daan Kayser licht Maarten Verheggen stagiaire techniek Kiki Roodzant flyerbeeld Rik Engelgeer scènefoto’s Kamerich & Budwilowitz. Theatrale verfilming: film regie & edit Tim Klaase D.O.P Sal Kroonenberg
IN DE PERS
Lees het interview dat Marlyn had met Annette Embrechts voor de Theaterkrant rubriek Niet Op.
Luister naar de Bellevue podcast Voor het applaus met Marlyn door Gian van Grunsven.
Over de theatrale verfilming*:
“Alles naar de hemel’ geeft dilemma’s over de waarde van ongeboren leven fraai stem.”
★★★★ NRC
“Juist dat plastische en tegelijk intieme maakt van Alles naar de hemel een mokerslag, waarmee je je toch kunt verzoenen door de liefdevolle en poëtische betrokkenheid die eruit spreekt.”
Theaterkrant Keuze van de criticus
* voorjaar 2021: de theaterdeuren bleven i.v.m. de maatregelen gesloten, daarom boden de makers via een online stream de theatrale verfilming aan op 24, 25 en 26 april jl., met speciale dank aan Theater Bellevue. Op 20 en 21 mei werd de online stream nogmaals aangeboden via Theater Bellevue.
TE ZIEN
Vertoning theatrale verfilming, inclusief nagesprek met onder anderen Marlyn Coetsier:
20 januari, 17 maart en 23 maart
VOOR DE THEATERS
Contactpersoon publiciteit is Cat van der Voort (pr @allesvoordekunsten.nl)