Waar macht is, is misbruik nooit ver weg. De wereldwijde #Metoo beweging bracht ook in Nederland machtsmisbruik in de film-, theater- en sportwereld naar buiten. In Casting “The Pass” onderzoekt regisseur Bram Jansen de relatie tussen dader en slachtoffer. In Casting ‘The Pass’ doet een jonge acteur auditie voor zijn droomkans: topvoetballer in het theaterstuk ‘The Pass’. Hij wordt ontvangen in de keuken van de castingdirector waar hij, eenmaal binnen, langzaam wordt meegezogen in een manipulatieve wereld van macht en onderwerping. Waar rollen worden verwisseld, grenzen worden opgerekt en verlegd.
Het toneelstuk en de gelijknamige film The Pass van John Donnelly toont hoe een ogenschijnlijk romantische alsook erotische interactie tussen twee jonge voetbalprofs grote invloed heeft op het leven en de carrière van één van hen. Het is het uitgangspunt voor een nieuwe voorstelling, waarvoor Jansen – dichtbij het vuur en onderdeel van het systeem dat misbruik tot nu toe mogelijk maakte – put uit eigen ervaringen en die van zijn omgeving.
Casting “The Pass” is geen afrekening met #Metoo beschuldigden, noch een vergoelijking van grensoverschrijdend gedrag. Na de schok van de onthullingen, de mediahype en het gegniffel, is het tijd voor empowerment. Het is een poging het complexe thema invoelbaar en inzichtelijk te maken en een pleidooi voor het herzien van machtsstructuren en moraal.
concept, regie Bram Jansen spel Jord Knotter, Gerardjan Rijnders dramaturgisch advies Piet Menu geluidsontwep Jorg Schellekens decorontwerp Laura de Jong tekstcoach Liet Lenshoek kostuumontwerp Jolanda van de Ven lichtontwerp Emile van Gils productie Diane du Pont
Download hier het materiaal van deze voorstelling.
Contactpersoon marketing en PR is Effie Cardna (marketing @ hzt.nl)