Trouble Man

Trouble Man & Het Nationale Theater
Citizen K.

Geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2019!

Voor zijn nieuwe voorstelling Citizen K. gaat theatermaker Sadettin Kirmiziyüz aan de slag met de vraag waarom identiteit anno 2019 zo’n belangrijke rol speelt in ons leven. Om antwoord te geven op deze vraag ontleedt Kirmiziyüz zijn eigen identiteit. Aan de hand van een lijst met 254 punten maken we een reis door zijn leven en de moderne geschiedenis van Nederland, ondersteund en begeleid door multi-instrumentalist Kaspar Schellingerhout. De eindregie van Citizen K. is in handen van Casper Vandeputte, waarmee Sadettin eerder de hitvoorstelling Somedaymyprincewill.com maakte.

Vanaf de maan gezien zijn we allen even groot.” Multatuli

Deze voorstelling is een coproductie van Trouble Man en het Nationale Theater en is mede mogelijk gemaakt door de structurele financiering van het Fonds Podiumkunsten, Gemeente Den Haag, het vertrouwen van de inkopende theaters en uiteraard uw bezoek!

Madeleijn van den Nieuwenhuizen van instagramaccount @Zeikschrift: “Die voorstelling ging door merg en been. Je kunt nog zoveel nieuwsberichten lezen over integratie, of politici keurig horen spreken over het belang van samenkomen – maar dit is de real shit. Ik had een uur lang kippenvel. Niet alleen pijnlijk en schrijnend en terecht BOOS maar ook mooi en warm en liefdevol. Absoluut een must-see, en ik hou niet eens van dat woord

Citizen K is het tweede deel van het vierluik over de stad dat Trouble Man in samenwerking met Het Nationale Theater maakt.

Citizen K.
© Sanne Peper
  • Credits

    Concept, tekst & spel: Sadettin Kirmiziyüz Regie: Casper Vandeputte Dramaturgie: Liet Lenshoek Muziek: Kaspar Schellingerhout

  • speellijst

    Tournee aanstaande of afgerond.

    Bekijk de hele speellijst

    Tournee aanstaande of afgerond.

  • Biografie

    Sinds seizoen 2017-2018 werkt Sadettin Kırmızıyüz met zijn stichting Trouble Man samen met Het Nationale Theater aan vier voorstellingen onder de naam Metropolis. Geïnspireerd door de tv-serie The Wire wordt in elk deel van deze reeks een kernthema van het stedelijke leven onderzocht. Vorig seizoen was dat onderwijs en nu politiek. Daarna volgen nog media en criminaliteit. Uiteindelijk vormt de gehele serie een beeld van hoe de beste bedoelingen van hogerop de grootste gevolgen kunnen hebben voor de gewone burger. De voorstellingen zijn los van elkaar te bekijken. Publieksreacties Metropolis #1 “Intelligent gespeelde voorstelling over een uiterst belangrijk maatschappelijk onderwerp. Dialogen met vaart en vuur die de kern van de materie raakten. Zien al uit naar Metropolis #2.” “Wij vonden de voorstelling geweldig!! Het stuk snijdt een huidig cultuurmaatschappelijk probleem aan en zet aan tot denken. En het was prachtig uitgevoerd. Onze complimenten!”Een intrigerend theaterstuk. Herkenbaar thema met al die verschillende belangen. Zijn nieuwsgierig naar de andere voorstellingen van dit vierluik.”

  • RECENSIES

    Volkskrant ★★★★★ “Sadettin Kirmiziyüz laat met een overdonderende voorstelling zien dat hij nog lang niet is uitgesproken over afkomst.”

    Trouw ★★★★★ “dit is een van die zeldzame parels die net zo hartverwarmend is als dat het koud om het hart slaat. En echt iets teweegbrengt.”

    NRC ★★★★ “Tussen schaamte en trots, moet Sadettin Kirmiziyüz balanceren als iemand met een dubbele identiteit. Zijn prachtige voorstelling begint ingetogen, maar escaleert tot woede.

    Theaterkrant (Keuze van de Criticus): “De mokerslag van meesterverteller Sadettin Kirmiziyüz

    @Zeikschrift: “Absoluut een must-see, en ik hou niet eens van dat woord.”