SADETTIN K | HNT

SADETTIN K & Het Nationale Theater

De voorstelling Citizen K. van theatermaker Sadettin Kirmiziyüz werd in 2019 lovend ontvangen en als een van de beste voorstellingen van het seizoen geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. En nu is Citizen K. terug!

Sadettin Kirmiziyüz gaat aan de slag met de vraag waarom identiteit anno 2019 zo’n belangrijke rol speelt in ons leven. Om hier antwoord op te geven, ontleedt Kirmiziyüz zijn eigen identiteit. Aan de hand van een lijst met 254 punten maken we een reis door zijn leven en de moderne geschiedenis van Nederland, ondersteund en begeleid door multi-instrumentalist Kaspar Schellingerhout.

Volkskrant ★★★★★Sadettin Kirmiziyüz laat met een overdonderende voorstelling zien dat hij nog lang niet is uitgesproken over afkomst.”
Trouw ★★★★★dit is een van die zeldzame parels die net zo hartverwarmend is als dat het koud om het hart slaat. En echt iets teweegbrengt.”
NRC ★★★★Tussen schaamte en trots, moet Sadettin Kirmiziyüz balanceren als iemand met een dubbele identiteit. Zijn prachtige voorstelling begint ingetogen, maar escaleert tot woede.”
Theaterkrant (Keuze van de Criticus): “De mokerslag van meesterverteller Sadettin Kirmiziyüz

Citizen K.
© Sanne Peper
  • Credits

    concept, tekst en spel Sadettin Kirmiziyüz | muziek en spel Kaspar Schellingerhout | regie en tekst Casper Vandeputte | dramaturgie Liet Lenshoek | decor Sacha Zwiers | kostuums Lotte Goos | licht Gé Wegman | scènefoto’s Sanne Peper | coproductie SADETTIN K & Het Nationale Theater

  • speellijst

    Tournee aanstaande of afgerond.

    Bekijk de hele speellijst

    Tournee aanstaande of afgerond.

  • Biografie

    Sinds seizoen 2017-2018 werkt Sadettin Kırmızıyüz met zijn stichting Trouble Man samen met Het Nationale Theater aan vier voorstellingen onder de naam Metropolis. Geïnspireerd door de tv-serie The Wire wordt in elk deel van deze reeks een kernthema van het stedelijke leven onderzocht. Vorig seizoen was dat onderwijs en nu politiek. Daarna volgen nog media en criminaliteit. Uiteindelijk vormt de gehele serie een beeld van hoe de beste bedoelingen van hogerop de grootste gevolgen kunnen hebben voor de gewone burger. De voorstellingen zijn los van elkaar te bekijken. Publieksreacties Metropolis #1 “Intelligent gespeelde voorstelling over een uiterst belangrijk maatschappelijk onderwerp. Dialogen met vaart en vuur die de kern van de materie raakten. Zien al uit naar Metropolis #2.” “Wij vonden de voorstelling geweldig!! Het stuk snijdt een huidig cultuurmaatschappelijk probleem aan en zet aan tot denken. En het was prachtig uitgevoerd. Onze complimenten!”Een intrigerend theaterstuk. Herkenbaar thema met al die verschillende belangen. Zijn nieuwsgierig naar de andere voorstellingen van dit vierluik.”

  • RECENSIES

    Volkskrant ★★★★★ “Sadettin Kirmiziyüz laat met een overdonderende voorstelling zien dat hij nog lang niet is uitgesproken over afkomst.”

    Trouw ★★★★★ “dit is een van die zeldzame parels die net zo hartverwarmend is als dat het koud om het hart slaat. En echt iets teweegbrengt.”

    NRC ★★★★ “Tussen schaamte en trots, moet Sadettin Kirmiziyüz balanceren als iemand met een dubbele identiteit. Zijn prachtige voorstelling begint ingetogen, maar escaleert tot woede.

    Theaterkrant (Keuze van de Criticus): “De mokerslag van meesterverteller Sadettin Kirmiziyüz

    @Zeikschrift: “Absoluut een must-see, en ik hou niet eens van dat woord.”