Collectif Kiss & Cry

De zaallichten doven. De camera draait. Actie! Vingers dartelen door een wonderlijk miniatuurdecor, camera’s zweven en dansen mee, een stem vertelt. Filmmaker Jaco van Dormael en choreografe Michèle Anne De Mey maken live voor je ogen een film. Een vliegtuigreis, een woud in de mist, zeven plotse overlijdens. Wanneer ze hun laatste adem uitblazen, verwachten de personages hun leven voor hun ogen te zien voorbijflitsen. Maar dat is niet wat er gebeurt. Er blijft maar één onverwacht beeld over… Een zachte, naar vanille geurende huid, het geluid van een schaap dat wordt geschoren, de geur van vers gemaaid gras in de zomer…

Even grillig als een dagdroom vertolkt Cold Blood deze levens in een gehypnotiseerd verhaal met een wel heel bijzondere humor. Luchtig viert het leven zijn laatste momenten van geluk. De herinneringen volgen elkaar op, stilletjes wegkwijnend of net levendig. Een dans lang blijft het bestaan onbeslist. De dood die zich aanmeldt, is vaak absurd, triviaal, en soms grappig. «Er is de mechanische dood, de organische dood, de dood die goed ruikt, de dood in het midden van de nacht, de plotse dood, de stille dood. `En dan is er nog de erotische dood’, gaat de tekst van Thomas Gunzig. In deze wereld des doods is er niets macaber aan een dans. Integendeel. Het is een eerbetoon aan het leven, aan de zintuigen, de liefde, de laatste momenten van licht en de herinneringen die eraan voorafgingen. Is er een leven vóór de dood? lijkt Cold Blood ons te vragen. Het antwoord ligt in deze handen die je ziet dartelen, in deze virtuoze vingers die zich vastklampen aan het leven en het schijnsel van de projectoren. De voorstelling verkent het minuscule, doorkruist wereldjes waarin het leven door een caleidoscoop wordt geobserveerd. In miniatuurdecors strengelen handen zich in elkaar en ontspannen, raken elkaar en laten los, keren terug alvorens voorgoed te verdwijnen.

Het collectief Kiss & Cry, aangevoerd door Michèle-Anne de Mey en Jaco Van Dormael, creëert opnieuw een cinematografische filmset op een podium, waar live kleine wereldjes worden gefilmd, bezield door zichtbare technici. Cold Blood neemt ons mee naar de achterkant van het decor, die een wereld onthult waar de illusie ongehinderd te zien is. Een optisch spel dat doet denken aan de verwonderingen uit onze kindertijd.

COLD BLOOD
© Julien Lambert
  • PERS

    “A huge success, a tremendous accomplishment”
    Jean-Marie Wynants, Belgium – Le Soir

    “Thomas Gunzig’s tender, quirky script intertwines the sequences, as they flit between dream and reality, and guides us through the heroine’s
    many deaths and resurrections, while a delightful mix of nostalgia and humour underlies the whole show. By addressing the audience with the formal
    ‘vous’, he involves us directly in this eulogy of a life which is on the brink of death. Exceptionally good teamwork. A triumphant success.”
    Christian Jade, Belgium – RTBF

    “If the team came back to Quebec ten times we would rush to see them ten times. And would encourage you to do the same.
    Because their work is absolutely masterful..”
    Catherine Lalonde, Montréal – Le Devoir

    “A show entirely about death? Perhaps it is. But above all it is a veritable ode to life when it opens up to an imagination that can show
    reality in a new light, through a filter or philtre, fusing the past with the present, real life with dreams, feeling with emotion.”
    Michel Voiturier, Belgium – Rue du théâtre

    “This may be table-top, special-effects cinema, after the style of Frenchman Georges Méliès, with all the nostalgia and childhood
    wonderment we love so dearly, but in actual fact they are filming a real feature-length film.”
    Guy Duplat et Marie Baudet, Belgium – La libre

    “After seeing this show you probably will never see your hands in the same way.”
    Berverley Daurio, Canada – Evidanceradio

    “It is a strange and marvelous thing that invented Michele Anne with her ‘nano-dance’.
    As if the hand reunited the animated and inanimated worlds as one”
    Fabienne Darge, France – Le Monde

    “The narration is written by Thomas Gunzig and performed by Toby Regbo in a slightly deadpan manner that only enhances Cold Blood’s dark humour
    and ironical flourishes. This detached, at times almost flippant tone can become tiresome.”
    Michael Crabb, Canada – The Star

    “A total theatrical treat with a decidedly dark emotional undertow.”
    The Times

    “Wonderfully whimsical, exquisitely crafted production.”
    The Herald

    «Live, intricately choreographed performances.»
    The Telegraph

  • CREDITS

    A show by Michèle Anne De Mey, Jaco Van Dormael and the collectif “Kiss & Cry” Texts Thomas Gunzig

    A collective creation by Grégory Grosjean, Thomas Gunzig, Julien Lambert, Sylvie Olivé, Nicolas Olivier with the participation of de Thomas Beni, Gladys Brookfield-Hampson, Boris Cekevda,
    Gabriella Iacono, Aurélie Leporcq, Bruno Olivier, Stefano Serra Direction Jaco Van Dormael and Michèle Anne De Mey Scenario Thomas Gunzig, Jaco Van Dormael and Michèle Anne De Mey -Cinematography Jaco Van Dormael and Julien Lambert Choregraphy Michèle Anne De Mey and Grégory Grosjean Director Jaco Van Dormael alternately with Harry Cleven and Nicolas Olivier Dancers Michèle Anne De Mey, Grégory Grosjean en Gabriella Iacono alternately with Nora Alberdi, Manuela Rastaldi, Denis Robert Camera Julien Lambert assisted by Aurélie Leporcq alternately with Juliette Van Dormael and Pierre de Wurstemberger Set Sylvie Olivé assisted by François Roux, Juliette Fassin, Théodore Brisset, Brigitte Baudet, Daniella Zorrozua Constructions Jean-François Pierlot (Feu, métal), Walter Gonzales (Triline) Costums Béa Pendesini and Sarah Duvert Light Nicolas Olivier assisted by Bruno Olivier Sound Boris Cekevda Performer and Set Manipulations Michèle Anne De Mey, Grégory Grosjean, Gabriella Iacono, Ivan Fox, Bruno Olivier, Stefano Serra, Jaco Van Dormael, Julien Lambert, Aurélie Leporcq Pictures Julien Lambert Technical director Thomas Dobruszkès Production Hélène Dubois/Astragales Public Relations Marie Tirtiaux