Likeminds | Ko v.d. Bosch

Een Arabische en een Europese vrouw bevinden zich in een hotelkamer die de verwoesting van een oorlog ademt. Dit is dé plek voor een ‘adventure holiday’. De wereld als één grote toeristenindustrie. Alle complottheorieën, elke vorm van onbegrip, van uitvergroting, van haat, geweld en verlorenheid dringen deze kamer binnen. De twee vrouwen beginnen als actrices te zoeken naar menselijkheid in de absurde fragmenten, maar vallen steeds meer samen met jihadista’s. Een kamer vol mogelijkheden om vervreemding, kapitalisme, hedonisme, sadisme, salafisme, hypocrisie en terrorisme in één ruimte te ervaren, binnenstebuiten te draaien en te pogen om in dat alles iets te begrijpen. De vrouwen ploeteren zich door een veelvoud aan gedachten en stemmen. Ze vertegenwoordigen zowel de ramptoerist als de terrorist, de radicaal en de vluchteling, de christen en de hater. In deze kamer botsen twee werelden voortdurend op elkaar in angst en onbegrip, in haat, ontkenning en absurde waanzin. Djinn’s is een comedy noir, die toont hoe het verlangen naar een heilstaat de mens stap voor stap een absurde wereld invoert. De eindvraag is: zouden wij het beter hebben gedaan?

In drie aktes, Geloof, Hoop en Liefde, licht Ko van den Bosch de schedel van onze maatschappij. Djinn’s is een scherpe analyse van de dubbele moraal van onze wereld, van de complexiteit en van onze angsten, van onze behoefte de ander te veroordelen, en de hoop gezien te worden. Alle ogenschijnlijk absurde keuzes voeren de vrouwen uiteindelijk terug naar het verlangen er te mogen zijn, naar geborgenheid en erkenning, naar liefde. Grotesk, wanhopig, en ontroerend.

Waarom vertelt niemand mij waarom ik zo behandeld word? Wat heb ik gedaan om je te schofferen? Geboren worden. Het is waar, de grootste misdaad is om hier geboren te worden. Iedereen is dan op zijn pik getrapt. Omdat je plaats inneemt, (citaat)

Djinn’s
  • credits

    Tekst en regie Ko van den Bosch Met Sarah Jonker, Gonca Karasu