DOOD VAN EEN HANDELSREIZIGER | Nina Spijkers | Toneelschuur Producties

 

In misschien wel het bekendste stuk van Arthur Miller uit 1949 zien we Willy Loman vlak voor zijn pensioen, net niet rijk, net niet zo succesvol als hij zou willen zijn. Ook zijn zonen hebben the American dream niet waar kunnen maken zoals hun vader had gehoopt en verwacht. We zien door hem de enorme druk om te lukken in het leven, en hij faalt op alle manieren die hij voor ogen had.

Zijn vrouw en zoon zoeken naar menselijke connectie, voor Willy is geld, succes en zekerheid het belangrijkste. Maar wat doet er eigenlijk echt toe? Een generatie-onderzoek tussen het oude en het nieuwe, maar ook naar familie, de ouder-kindrelatie, een huwelijk, liefde.

Nina Spijkers over Dood van een handelsreiziger:
“Dit stuk staat al zeker vijf jaar op mijn verlanglijstje om te mogen regisseren en het heeft wat mij betreft door de situatie van de afgelopen jaren nog meer in zeggingskracht gewonnen. Zoveel mensen hebben te maken gekregen met onzekerheid over inkomen, over houvast. Veel mensen zijn gaan nadenken over wat echt belangrijk is. Ik ga het stuk bewerken waarbij ik de wereld om hem heen naar het hier en nu trek, en Willy zelf blijft steken in de jaren ’50, zijn grip op de wereld, op de tijd, verliest. Wat veroorzaakt onze snel veranderende wereld als niet iedereen meedoet of mee kan? Naast het heel erg realistische Amerikaanse van het stuk nodigen de theatraliteit en muzikaliteit van de droomsequenties waar Willy terechtkomt in zijn fantasie mij uit om nog een stap te zetten als maker. Daarnaast vind ik dit echt een acteursstuk waarin acteurs kunnen vliegen”

Nina Spijkers (1988) is één van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2014 studeerde zij succesvol af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdam met de voorstelling Kwartet. “In februari 2015 won Nina de Top Naeff Prijs, de aanmoedigingsprijs voor veelbelovende studenten. De Top Naeff Stichting prees Spijkers met name vanwege haar tekstbehandeling: ‘De taal van Müller, Büchner, Shakespeare breng jij tot leven in het heden. Je houdt van taal, maar gebruikt de woorden om er een belevenis van te smeden.’
In 2015 debuteerde zij bij Toneelschuur Producties met een succesvolle regie van Phaedra’s Love van Sarah Kane. In het voorjaar van 2016 regisseerde zij een eigenwijze versie van Friedrich Schiller’s Don Carlos waarmee zij ook genomineerd werd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. In 2017 regisseerde Nina Ivanov van Anton Tsjechov in een bewerking van Casper Vandeputte. Voor deze voorstelling werd zij eveneens genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs én de voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2017. Hierna presenteerde ze de aanstekelijke, muziektheater voorstelling Geluk, gevolgd door het succesvolle Het temmen van de feeks, waarvoor Astrid van Eck een Theo d’Or nominatie in de wacht sleepte. In seizoen 21/22 is ze te zien met Kasimir en Karoline van Ödön von Horváth.

CREDITS
Regie Nina Spijkers met o.a. Bert Luppes, Malou Gorter en Matthijs van de Sande Bakhuyzen, totaal 7 acteurs.

SPEELPERIODE
oktober t/m december 2022, première 27 oktober Schuur Haarlem.