GESCHIEDENIS VAN GEWELD | Abdel Daoudi | Toneelschuur Producties

 

In dit autobiografische vervolg op Weg met Eddy Bellegueule, loopt de jonge Édouard na een feestje op kerstavond om vier uur ‘s nachts in het donker naar huis als hij onverwachts Reda ontmoet, een geheimzinnige jongen waar hij gewoonlijk niet mee in contact zou komen. Ze praten, belanden in een steeds interessanter wordend gesprek, beginnen te flirten en brengen uiteindelijk samen de nacht samen door in Édouards appartement. Reda vertelt over zijn jeugd, over zijn vader die moest vluchten uit zijn geboorteland en het geweld waarmee hij te maken kreeg. De stemming is speels, ze lachen, wisselen liefkozingen uit en hebben seks. Maar wanneer Édouard ontdekt dat hij zijn smartphone kwijt is en Reda hiermee confronteert, trekt deze een pistool. Reda bedreigt Édouard, slaat hem in elkaar en verkracht hem. De reacties op het dramatische incident door de mensen om hem heen, de politie en de medische staf die hem behandelen, leggen het racisme, de homofobie en de obscure machtsstructuren bloot die zich diep geworteld hebben in onze maatschappij.
Abdel Daoudi heeft de primeur voor de Nederlandse toneelbewerking van Geschiedenis van Geweld. Het wordt de tweede toneelbewerking van Toneelschuur Producties van de Franse sterauteur, na de gelauwerde voorstelling Weg met Eddy Bellegueule in regie van Eline Arbo. De voorstelling is een coproductie met Toneelgroep Oostpool.

Abdel Daoudi over Geschiedenis van geweld:
“De heftigheid van de gewelddadige situatie lijkt in eerste instantie anekdotisch, maar wat ik zo geniaal vind aan dit boek is dat hij deze specifieke gebeurtenis uit zijn eigen leven gebruikt om een dissectie te maken van iets groters, waarbij hij zonder te vergoelijken ver voorbij dader-slachtoffer-dynamiek gaat. Wat mij aantrekt in het stuk is dat het bezigt rondom de problematiek en het gevaar van klassensystemen. De hardnekkigheid ervan en de gewelddadige uitwassen. Bij Édouard Louis komt dat in dit verhaal qua inhoud vorm en onderwerp heel knap samen. Hij probeert in het verhaal voortdurend de connectie op te zoeken. Op het moment dat je de ander echt ziet, ga je jezelf herkennen. Dan vallen de systemen weg. Maar wat ziet Édouard vanuit zijn wereld in Reda, en wat projecteert hij? Wat herkent hij en wat vult hij in? Aan de hand van een diversiteit aan stemmen vertelt hij een verhaal dat zowel een persoonlijke als indringende sociale analyse is van volwassen worden, verlangen, migratie en racisme.”

Abdel Daoudi studeerde in 2012 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht met de voorstelling De onbeminden van Francois Mauriac. Vanuit het begrip parentificatie bestudeerde hij de ontwikkeling van eigen belang in een gezinssituatie waar een vader zijn dochters in een greep houdt. Sinds 2021 is hij een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. Voor zijn eerste regie koos hij voor Antigone, geïnspireerd op recente oorlogen in het Midden-Oosten waar breuklijnen niet alleen door steden, wijken en straten lopen, maar ook door huizen, families en mensen. Samen met Abdelkader Benali, die ook de bewerking van Antigone maakte, werkte hij al eerder samen en bewerkten ze in 2018 August Strindbergs stuk, Freule Julie in het Schuur Atelier van Toneelschuur Producties. De afgelopen seizoenen werkte hij o.a. als regieassistent bij Het Nationale Theater mee aan de theatermarathon The Nation van Eric de Vroedt. En schreef en regisseerde hij bij Ten Producties de jeugdvoorstelling No joke, over framing van het individu en de macht en kracht die woorden daarin dragen.

CREDITS
Regie Abdel Daoudi tekst Édouard Louis spel Eelco Smits, Sia Cyrroes e.a; in totaal drie acteurs.

SPEELPERIODE
november 2022 t/m januari 2023, première 24 november, Schuur Haarlem.