Is this the real life?
Is this just fantasy?
Caught in a landslide.
No escape from reality.
Maart 2020. Sadettin loopt met een pak keukenrollen de supermarkt uit. Het wc-papier is namelijk op, overal lijkt het wel. Aan de telefoon heeft hij zijn moeder, die hem begin februari al had ingepeperd om vooral genoeg in huis te hebben voor het geval de wereld vanwege het coronavirus op slot zou gaan.
Sadettin belt bijna dagelijks met zijn moeder, om haar te updaten over de laatste stand van zaken, de maatregelen in Nederland, de laatste cijfers. Zijn moeder volgt het nieuws hier niet, te moeilijk om te begrijpen, te angstwekkend wanneer het haar wel duidelijk wordt. Honderden doden per dag, duizenden ziek. Ze is bang dat ze, als ze zelf zou bezwijken, niet in Turkije begraven kan worden, niet in ‘de schoot van haar moeder gelegd kan worden’.
Sadettin belt ook met andere familieleden, zijn vader, zus en broer. Die laatste is sceptisch over wat er allemaal gebeurt en heeft zo zijn vermoedens over welke daadwerkelijke motieven achter alle lockdownmaatregelen schuilgaan. Hij heeft zijn research gedaan en gelooft niet in het verhaal van de overheid.
In IS THIS THE REAL LIFE probeert Sadettin, heen en weer slingerend tussen de wanhoop van zijn moeder en het wantrouwen van zijn broer vaste grond onder zijn voeten te krijgen. Hoe kan het dat anno 2020 de wereld in zoveel waarheden uiteen lijkt te zijn gevallen?
concept, tekst, spel Sadettin Kirmiziyüz, muziek, spel Kaspar Schellingerhout, eindregie Jeroen De Man, dramaturgie Liet Lenshoek, decor Sacha Zwiers, kostuums Lotte Goos, licht Gé Wegman techniek Henk Geurds, Ramses Nieuwenhuizen, productie Monique Koppers, zakelijk leiding Albert van Andel, marketing Dieke van der Spek, Leonie Poot, impresariaat Alles voor de Kunsten, grafische vormgeving Joost de Haas en Maartje de Groot, campagnebeeld Julian Maiwald, coproductie SADETTIN K & Het Nationale Theater, mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Den Haag
Sadettin Kirmiziyüz laat met een overdonderende voorstelling zien dat hij nog lang niet is uitgesproken over afkomst.
Volkskrant ★★★★★
Dit is een van die zeldzame parels die net zo hartverwarmend is als dat het koud om het hart slaat. En echt iets teweegbrengt.
Trouw ★★★★★
DOPE is een puntig relaas en soms ook een hilarische vertelling.
Volkskrant ★★★★
Kers op de taart zijn de mooie vormgeving en lichteffecten.
Scenes ★★★★
Download hier het materiaal van deze voorstelling.
Contactpersoon publiciteit is Dieke van der Spek (publiciteit @sadettink.nl)