Keefman | Jack Wouterse

 

In een draaikolk van emoties neemt Jack Wouterse zijn publiek mee naar de binnenwereld van een psychiatrisch patiënt, geeft de onmacht een stem, creëert empathie, afwijzing, boosheid, compassie en verdriet.

De monoloog van Jan Arends uit de gelijknamige verhalenbundel geeft een stem aan de boze, onmachtige, om zich heen schreeuwende binnenwereld van psychiatrisch patiënt Keefman. In een woedend relaas spreekt hij zijn zwijgend behandelend psychiater aan. Hij laat hem retorisch alle hoeken van de kamer zien, verwijt hem, én de wereld, elk denkbaar zuchtje tegenwind. Wat een aanklacht lijkt tegen het systeem is tegelijk het portret van een bijzonder figuur. Zijn referentiekader is de ambachtsschool, maar hij is sluw en gewiekst. Keefman kan flemen, kent de ironie en beheerst die tot in de puntjes. Met zijn wendbare geest is hij de psychiater voortdurend te slim af.

Keefman wil weg uit de inrichting aangezien hij niet gek is, maar zodra hij genezen wordt verklaard keert hij op een holletje terug omdat de buitenwereld een gekkenhuis blijkt. Als een acrobaat beweegt Keefman zich tussen het kweken van sympathie en het opwekken van ergernis. Net als je denkt dat hij tot een heldere zelfanalyse komt, neemt de rebel in hem het over, die elke nuance woedend vernietigt. Is Keefman een pathologisch geval waarvoor geen standaardtherapie te vinden zal zijn of is het een angstige man die uiteindelijk wel zijn weg naar de buitenwereld zal vinden?

IN DE PERS
“Hoe langer het stuk duurt, hoe agressiever de man zijn psychiater de les leest. Deze felle toon en grote gebaren, die Wouterse als acteur op het lijf zijn geschreven, zijn niet alleen hier en daar geestig: door de manier waarop hij vertelt laat hij onbewust ook de immense onmacht zien.” Theaterkrant

“Zijn hartenkreet lijkt zinloos omdat er zichtbaar niets verandert. Maar onbewust daalt de boodschap voor het publiek wel in, met heel veel sympathie. Als het ware subliminaal. En de reden waarom dat gebeurt, is Jack Wouterse. De man is werkelijk geniaal in het uitbeelden van een totale machteloosheid. Wat een innemende acteur! Hij raakt je, met zijn imposante lijf en ingetogen, soms uitgelaten spel, in wie hij is als personage Keefman. Daardoor maakt diens onmacht zich ook van jou meester. Zó spelen, kunnen alleen de hele groten.” Friesch Dagblad

“Jan Arends, Alize Zandwijk en vooral Jack Wouterse vonden in deze Ro-enscenering een Keefman die ontroert, nergens larmoyant wordt en – dat geldt als grootste compliment – in zijn tragiek niet log maar licht en bovenal geestig is. ,,Je denkt toch niet dat ik hier voor m’n plezier ben? Dat denk jij wel, ja!” Trouw (1999)

“Wouterse overrompelend in monoloog Keefman” De Volkskrant (1999)

OVER JACK WOUTERSE
Na de Toneelschool begon Jack Wouterse in het circus van Sjoukje Dijkstra. Via Johan Doesburg kwam hij in het theater terecht. Vanaf 1999 tot 2017 was hij te zien bij het Ro-theater in onder andere Slaaf, Nachtasiel, De  Zere Neus van Bergerac. Met Arjan Ederveen maakte hij de theatertrilogie Tocht (2009), Walden (2016) en Zin (2019). Hij speelde in tal van films waaronder de klassiekers Lang Leve De Koningin, Noorderlingen en Suzy Q. In 2021 speelde hij samen met accordeonduo TOEAC in de muziektheatervoorstelling Bloedkoraal. Daarnaast is Jack een graag geziene gast in vele populaire tv-series, zoals in Tweede Hans(2022). 

Voor Jack Wouterse is het tweede keer dat hij Keefman speelt. In 1999 deed hij de monoloog bij het Ro-theater. Het is totaal anders nu. In de herlezing van de tekst ontdekte Wouterse nieuwe lagen die passen bij deze tijd. Hij ziet in Keefman minder het ‘Ik tegen de rest van de wereld’, en meer de sociale eenzaamheid en het zoeken naar verbintenis. Het is ook afdalen in de diepe eenzaamheid van Keefmans binnenwereld. Als publiek delen we in die gedachtewereld die elementair triestig is. In het sobere, uitgezuiverde decor, wordt alles bewaakt. Camera’s leggen alles vast, willen controleren, willen beoordelen. Wat Keefmans brein niet lukt, zal de bewaking wel doen: een strakke structuur, controle, macht.

CREDITS
met, van, door Jack Wouterse tekst Jan Arends artistiek advies Alize Zandwijk, Herman Gilis techniek André Goos, Ruud Lamers vormgeving naar een idee van Thomas Rupert productie Hombre Con Perro verkoop en publiciteit Alles voor de Kunsten zakelijk leider Tineke Verheij trailer Jelmer Buitenga met dank aan Prins Bernhard Cultuurfonds, Gemeente Rotterdam, NNT en Guy & Roni (beeldmateriaal)

SPEELPERIODE
eind september 2022 tot en met april 2023.

VOOR DE THEATERS
Download hier het materiaal van deze voorstelling.
Contactpersoon marketing en PR is Cat van der Voort (pr @ allesvoordekunsten.nl)

Gerelateerd