SATISFACTORY | Feikes Huis | De Nieuwe Oost | Booi Kluiving

 

SatisFactory wordt een voorstelling over het fenomeen van de Oddly Satisfying video. Filmpjes waarin fysieke objecten ‘voldoenend’ worden gemanipuleerd; ze worden opgelost, gesmolten, gladgestreken en uit elkaar getrokken. Denk aan magnetisch zand dat precies doormidden wordt gesneden, badeendjes die door de industriële versnipperaar gaan en kaarsen die langzaam worden platgedrukt met een hydraulische pers. Alledaagse handelingen worden geïsoleerd en zo ontstaat er een ‘hyperrealiteit’ die kijkers voldoening en zelfs fysieke sensaties geeft (ook wel ASMR). 

De Oddly Satisfying video’s hebben een sensitiviteit die je in eerste instantie niet associeert met de vaak harde en extreme wereld van het internet. Ook in theater is er niet altijd ruimte voor deze gevoeligheid. Met behulp van Live-Cinema en Live-Soundscaping wordt hier op de vloer ruimte voor gemaakt. De performers zullen de hele voorstelling bezig zijn met het maken van Oddly Satisfying video’s. Er staan continu camera’s op ze gericht terwijl ze – alsof ze achter een lopende band staan – een stroom aan materiaal het theater induwen.

Deze online wereld bestaat bij de gratie van extreme verspilling, milieuvervuiling en massaproductie. Het enige doel van deze spullen is om voor de voldoening van de mens vernietigd te worden. Er zijn zelfs filmpjes waarin gloednieuwe Iphones door een industriële shredder heen worden gehaald, om nooit meer gebruikt te kunnen worden.

Wat ga je zien op de vloer? 
3 performers, 500 kaarsen, 350 blokken zeep, 15 kilo magnetisch zand, een hydraulische pers, een industriële versnipperaar, 10 liter slijm, 50 meter noppenplastic

Booi Kluiving (Amsterdam, 1994) studeerde in juni 2018 af aan de Toneelschool Arnhem. Hij maakt theater over digitale cultuur en al haar subculturen en niches. Vanuit zijn persoonlijke fascinatie onderzoekt hij de communicatie in deze werelden en de invloed hiervan op de populaire cultuur. Hij dompelt zich volledig onder in deze digitale subculturen, en omringt zich met mensen uit deze werelden. Hierdoor kan hij de voor- en nadelen die de verschillende digitale werelden met zich meebrengen laten zien. Hierbij zoekt Kluiving ook naar nieuwe vormen van vertelling en gebruikt hij elementen die hij in deze online werelden aantreft. 

SPEELPERIODE
februari t/m april 2023.