Het Nationale Theater

Wat nu het internet heet, ontwikkelt zich in de nabije toekomst tot ‘the Nether’, een Matrix-achtige wereld waarin mensen wonen, werken en recreëren. Maar net zoals in de echte wereld, gebeuren er in The Nether ook duistere zaken. Meneer Sims heeft in een afgeschermd virtueel domein een Victoriaans huis met een grote tuin gebouwd waar mannen tegen betaling hun duisterste verlangens kunnen botvieren op minderjarige meisjes. Een van zijn klanten is Woodnut, die verslingerd raakt aan de vroegwijze Iris. In de ‘echte’ wereld onderzoekt rechercheur Morris de praktijken van Sims. In hoeverre zet hij met zijn virtuele domein aan tot strafbare acties? Ze verhoort Sims en één van zijn klanten, Doyle. Wat begint als een onderzoek naar pedofilie, waarin de grenzen tussen dader en slachtoffer glashelder zijn, loopt uit op een vlijmscherp debat over moraal, liefde en identiteit. Wie zijn we online en wat betekent dat voor ons offline bestaan? Op social media kun je jezelf met het grootste gemak een compleet nieuwe identiteit aanmeten, terwijl overheden en bedrijfsleven steeds meer data over ons verzamelen. Met onze smartphone in de hand en smart devices in ons huis raken de offline en online wereld steeds meer verstrengeld. De Italiaanse filosoof en romanschrijver Alessandro Baricco noemt dat in zijn recente boek The Game ‘augmented humanity’. Hij schrijft: “Er heeft een technologische revolutie plaatsgevonden, veroorzaakt door het digitale tijdperk. Die heeft in korte tijd een duidelijke mutatie veroorzaakt in het gedrag van mensen en hun mentale bewegingen. Niemand weet hoe het zal aflopen.”

De Amerikaanse toneelschrijfster Jennifer Haley begon haar carrière als actrice. Zij ging toneelstukken schrijven omdat ze te weinig sterke vrouwenrollen aangeboden kreeg. Eind jaren negentig werkte ze ook als webdesigner. Behalve toneel schrijft ze onder meer voor Netflix (o.a. Mindhunter). De toneeltekst van The Nether werd bekroond met de Susan Smith Blackburn Prize 2012 en werd met veel succes opgevoerd in Amerika, Engeland, Duitsland, Korea en talloze andere landen.

Foto’s niet beschikbaar meer info: marijebettonviel [at] hnt [dot] nl

  • CREDITS

    Tekst Jennifer Haley
    Regie Daria Bukvić
    Spel Yela de Koning, Rick Paul van Mulligen, Jaap Spijkers e.a.