The Tree

Alexandra Broeder 

Een ongewoon universum met een donkere, poëtische kracht

Midden in het culturele centrum van Amsterdam heeft een groep meisjes zich teruggetrokken. In een stad die dolgraag onkwetsbaar wil lijken, etaleren zij hun kwetsbaarheid. Hier hoeven ze niks te verbergen. We zien de versluierde blik, het ongemak in de voeten, de armen als kreupelhout. Hun fysiek houdt het midden tussen een mystiek wezen en een (bomen)meisje. Op deze manier proberen zij zich vrij te maken van de verwachtingen van de maatschappij. Want die drukken zwaar. The Tree is een geheel eigen en magisch universum dat het midden houdt tussen een kunstproject en een poging jezelf vrij te maken van de bewakers van de normaliteit. Het is een wereld waarin houvast ontbreekt, waar een poging tot oogcontact, flarden beweging, muziek en tekst (van o.m. Han Kan, Plath en Coetzee,) genoeg zijn. Hier hoeft niemand zichzelf uit te leggen. Een zachte provocatie van destructief gedrag, op de rand van de vulkaan. Toekijken is niet ongevaarlijk, maar wegkijken is nog veel gevaarlijker. Betreedt deze permanent bewoonde, theatrale installatie als gast en aanschouw hoe een groep jonge vrouwen een nieuwe levensvorm aanneemt.

Of ze nu mens, plant of dier was, een persoon kon ze niet echt genoemd worden.

Maar een wild dier was ze evenmin.

Meer een raadselachtig wezen. Met de eigenschappen van beiden.

The Tree is in het voorjaar van 2019 bij Frascati Producties tot stand gekomen in nauwe samenwerking met een groep meisjes met een psychische kwetsbaarheid die onder behandeling zijn van de Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie en wordt gepresenteerd i.h.k.v. De (on)vertelde Stad. Frascati werkt al langer samen met de Bascule. James Leadbitter werkte in 2017 binnen hun muren met het project Madlove, waarin hij samen met ervaringsdeskundigen onderzoek doet naar de ideale psychiatrische instelling. In 2018 maakte Alexandra Broeder The Well een theatervoorstelling met een groep meisjes tussen de 15 en 21 jaar die in behandeling zijn bij de Bascule. The Well ging over het verglijden naar een andere, duistere wereld. Broeder neemt haar publiek mee in een vaak schemerachtige unieke wereld, die zich niet zelden in een geheel eigen dimensie lijkt af te spelen. Vaak zijn de spelers kinderen of jongeren, die het publiek (de volwassenen) deze sinistere, onwennige wereld binnen leiden. In september 2019 won zij de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar werk in het algemeen en de samenwerking die zij is aangegaan met de psychiatrie in het bijzonder.

Recente berichten

"
"
"
"