Zigeunerkind met traan | Giovanni Brand | Likeminds

 

“Het is verschrikkelijk.
Dat bloed dat door ons stroomt.
En dat wilde ik haar niet zeggen omdat haar bloed al zo snel kookte.
Ik snapte dat nooit.
Tot las ik over de geschiedenis.
Onze geschiedenis.
En mijn aderen.
Ze leken uit mijn lijf te kloppen.”

Zijn oma groeide op op het woonwagenkamp en sinds kort weet hij dat hij afstamt van de Roma. Toen hij uit de kast kwam, voelde het alsof dat deel van hem op het woonwagenkamp niet mocht bestaan. In Zigeunerkind met traan vraagt Giovanni Brand zich af: als je afstamt van de Roma, mag je je dan ook Roma voelen en noemen, ook al ben je al meer dan tien jaar niet meer op het woonwagenkamp geweest? En klopt het dat je niet welkom bent op dat woonwagenkamp als je uit de kast bent gekomen? En worden Roma op hun beurt door de hele wereld met de nek aangekeken?

Samen met Cheryl Moenen die zijn oma speelt, geeft Giovanni een inkijkje in de wereld van woonwagenbewoners die voor buitenstaanders vaak gesloten blijft. Hij gaat op een zoektocht naar zijn roots die bol staat van de oordelen en vooroordelen en ervaart de smalle marges van begrip en acceptatie. Hij komt erachter dat oordelen in onze natuur zit, zoals ook het Roma-bloed in hem zit. Je kan het negeren maar het is niet te ontkennen.

CREDITS
Tekst en spel: Giovanni Brand Spel: Cheryl Moenens Regie: Lynn Schutter Kostuum: Nightmare disorder Bouw decor: Gino Post Lichtontwerp: Bogi Bakker Techniek: Demi Kortekaas Foto: Sanja Marušić Met dank aan: Chrisje Comvalius, Nettie Westdijk


SPEELPERIODE
Speeldata volgen nog.

VOOR DE THEATERS
Download HIER het materiaal van deze voorstelling.
Contactpersoon publiciteit is Hanne van de Vuurst (publiciteit @likeminds.nl)

OVER GIOVANNI BRAND
Giovanni Brand is een performer en schrijver, afgestudeerd van de Toneelacademie Maastricht. Hij
vertrekt altijd vanuit zijn intiemste gedachten waardoor er in zijn werk altijd een enorme persoonlijk
noodzaak zit. Deze persoonlijke noodzaak zet hij tegenover de wereld waarin we nu leven. Op het
toneel is hij grenzeloos omdat hij gelooft dat er geen grenzen zouden mogen bestaan, in welke vorm
dan ook. De donkerte die in zijn werk schuilgaat staat in contrast met de lichtheid die hij als persoon
met zich meebrengt. Zowel op het toneel als in zijn leven.